Korte film / docu maken
In deze workshop maken de leerlingen in groepjes in twee weken tijd zelf een korte film of documentaire.
Alle facetten van het film maken komen langs en worden aan de hand van voorbeelden uit de praktijk toegelicht. De leerlingen bedenken hun verhaal, schrijven een script, maken een storyboard, filmen, acteren, zoeken en/of maken muziek en monteren de film.
Leren over film
Kom kijken, praten en leren over film.
Voor elke doelgroep, of het nu primair of secundair onderwijs betreft, biedt Cinebergen een programma met ‘film’ als centraal thema. De klas bekijkt een film in onze filmzaal of in de klas in combinatie met een toepasselijk educatief programma.
Filmen met greenscreen
Door gebruik te maken van een greenscreen kunnen achtergronden worden toegevoegd aan opnames. Zo kunnen leerlingen hun verhaal o.a. laten afspelen op de maan, in de jungle of in een andere tijd. De creativiteit van de leerlingen wordt hierdoor geprikkeld.
Vloggen & YouTube
Vlogs zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons media-aanbod. Meer dan 50% van alle social media verloopt via YouTube.
De leerlingen maken in deze workshop met hun eigen telefoon een vlog van een aantal minuten. Er wordt geƫxperimenteerd met camerastandpunten, licht, time lapse, slow motion en kleur om de vlog zo creatief mogelijk te maken.
Stop-motion
In deze workshop gaan leerlingen in groepjes een stop motion filmpje maken. Ze bedenken een verhaal en beslissen zelf hoe ze het verhaal willen uitbeelden. Dat kan met behulp van stopverf, lego of kartonnen figuren. De workshop vergt voorbereiding en daarom komt de filmdocent vooraf langs om de kinderen opdrachten mee te geven ter voorbereiding op de workshop.
Filmgeluid en muziek
Aan de hand van filmbeelden gaan kinderen aan de slag met materialen die in de klas aanwezig zijn om foley geluiden (geluidseffecten) en muziek te maken. Deze worden vervolgens aan de filmbeelden toegevoegd.
(Nep)nieuws maken
Wat is nepnieuws en hoe wordt nepnieuws gemaakt?
In deze tijd is het verstandig om kinderen al op jonge leeftijd zelf kritisch te laten nadenken over nieuws. Als kinderen ervaren hoe makkelijk het is om nepnieuws te maken dan zetten ze automatisch vraagtekens bij het nieuws en de content die ze consumeren.