2023-2024
Het schooljaar 23/24 was een van de meest succesvolle schooljaren op het gebied van film educatie voor Cinebergen. In het schooljaar zijn o.a. 12 projecten bij 6 basisscholen van Bergen tot Heerhugowaard uitgevoerd. In totaal hebben we bijna 700 leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs bereikt met ons divers aanbod.
Nexus
Nexus is de school voor speciaal (basis)onderwijs in Heerhugowaard en omgeving waar kinderen met leer- en/of gedragsproblemen goed onderwijs volgen (bron: https://www.nexus-onderwijs.nl/). Voor deze school hebben we verschillende workshops gedaan. De groepen 6 en 7 zijn gaan vloggen en hebben gefilmd met greenscreen. Met de groepen 8 is een intensief traject ingegaan om een eindfilm te maken. Een film waarvan een script is ingekocht en dat verfilmd werd met de kinderen in de hoofdrol. De film is vertoond aan alle ouders en overige familie en vrienden en was een groot succes.
Willem Alexanderschool
Bij de Willem Alexanderschool in Bergen heeft groep 5 een workshop vloggen gevolgd. Na een korte introductie, konden de kinderen aan de slag met het bedenken van een onderwerp voor hun vlog. Het ging van challenges, pranks tot een Europapa videoclip. Hierna gingen ze aan de slag met de vlog zelf opnemen en monteren.
De Kennemerpoort
Zelf een stop motion film maken. De groepen 5 en 6 gingen van de Kennemerpoort locatie Hofdijkstraat en locatie Lindelaan gingen in kleine groepjes van ongeveer drie leerlingen aan de slag met het bedenken van een verhaal. Alle spullen die de leerlingen nodig hadden om de film te maken moesten de leerlingen zelf organiseren. Zelf meenemen, knutselen, tekenen of aan anderen vragen.
Familieschool
Groepen 5 – korte documenaire/vlog maken in het thema wereldgerechten. De familieschool was bezig met het thema wereld gerechten, en wilde graag dat hun film workshop hierop aansloot. In overleg is besloten dat een korte docu/Vlog beter zou passen dan een stop motion film. En Daarom is gekozen voor het maken van een Vlog. Elke groepje had een eigen land en maakte een mooi verhaal rond eetcultuur en andere belangrijke kenmerken van het land te behandelen.
Matthiasschool
Voor de gehele school hebben we een programma opgesteld dat aansloot op alle groepen van de school.
Zo hebben de groepen 1/2 een stop motion filmpje gemaakt. Groepen 3 en 4 hebben ‘leef in je tekening’ met greenscreen gedaan. De kinderen maken in tweetallen een tekening en bedenken een verhaal dat zich hierin kan afspelen. Het verhaal nemen we op voor een greenscreen.
De groepen 5 en 6 hebben een korte film gemaakt. Na een brainstormsessie hebben ze ideeën gevormd en hier een verhaal van gemaakt. Het verhaal hebben ze zelf verfilmd en gemonteerd. De groepen 7 en 8 tenslotte hebben een korte documentaire gemaakt. Ze sloten hierbij aan op het thema voeding dat in de klas behandeld werd.
Zo werden er korte docu’s gemaakt over gezonde voeding voor sporters tot ‘hoe maak je tomatensoep’. De leerlingen hebben zelf onderzoek gedaan en informatie verzameld. Hiermee hebben ze het verhaal voor de korte documentaire geschreven en deze opgenomen en verfilmd.
De Bonte Mol
Alle groepen van De Bonte Mol hebben de filmworkshops gedaan. Leef in je tekening met greenscreen werd door de groepen 1 t/m 4 gedaan. En de groepen 5 t/m 8 zijn stop motion filmpjes gaan maken. Zelf bedenken, zelf organiseren, opnemen en monteren heeft als resultaat gehad ruim 50 leuke filmpjes die vertoond werden aan alle trotse kinderen en ouders.
Adriaan Roland Holst
Van 10 tot en met 14 juni 2024 presenteerde de Adriaan Roland Holstschool “De Andere Week MDT”. De Andere Week is de titel van een bijzondere week op school. In die week vond een onderwijsexperiment plaats, waarin leerlingen ervaren hoe het is als ze zelf regie nemen over wat ze leren, ervaren, ontdekken en ontwikkelen op school. Leerlingen mogen zelf bepalen wat ze willen leren en van wie. Een aantal leerlingen kozen film als leerdoel, en zodoende kwam de Adriaan Roland Holstschool al snel bij Cinebergen Educatief uit. In samenwerking en met input van de scholieren is een onderwijsplan opgesteld voor drie workshops van elk 2 uur. De leerlingen zijn zelf bezig geweest met het bedenken en maken van een korte film.
Berger Scholen Gemeenschap
De Berger Scholen Gemeenschap heeft voor het derde jaar achtereen Cinebergen gevraagd een programma op te stellen voor hun projectweek ‘de ander en ik’. De missie van het project is om leerlingen te bewegen na te denken over hun eigenverhaal en dat van een ander. Film past hier heel goed in. Het project wordt altijd uitgevoerd in de week voor de kerstvakantie. Het programma was tweeledig. Aan de ene kant Film kijken. Dat vond plaats in Cinebergen en de film die vertoond werd was ‘the mind game’. Aan de andere kant kregen leerlingen workshops om zelf film maken en filmmuziek toe te passen.
Ook in juli is de BSG bij Cinebergen film komen kijken. Dat was de film Treasure.
Meer informatie via: educatie@cinebergen.nl.