Benieuwd naar wat Cinebergen Educatief in het verleden heeft gedaan? Lees dan gauw verder. Hieronder volgt een greep uit de diverse activiteiten van Cinebergen Educatief door de jaren heen.

2021/2022
Ook educatie begint op te krabbelen uit de Conrona-jaren. Met meer dan 500 leerlingen uit zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs zien we een verschuiving in vraag en doelgroep.
Waar veel scholen in de voorgaande jaren externe programma’s weren en de leerlingen minder contact met elkaar hadden, is juist nu de behoefte ontstaan om leerlingen met leuke, uitdagende en creatieve projecten meer samen te laten werken. Film past hier bij uitstek bij. Dat hebben onze opdrachtgevers ook gemerkt. Het aantal workshops vloggen blijft populair en groeien. Ook dit jaar weer zowel voor het voortgezet als voor het basis onderwijs.


Film projecten in de activiteiten week – Berger scholengemeenschap
In het kader van de activiteitenweek van de Berger Scholengemeenschap heeft Cinebergen voor een programma op maat gemaakt. Het programma bestond uit filmvertoningen in Cinebergen en een workshopdag ‘Film’ op de school. In een dag maakten de leerlingen van de 2e klassen een eigen korte film. Hierbij kregen ze begeleiding in elke stap van verhaal tot en met montage van van filmdocenten.

Zie rechts een enquete van de filmworkshopdag en hieronder een openingshit van een van de films.

Vloggen bij Hands-On
Hands-On is onderdeel van PPO-NK (Passend Primiair Onderwijs Noord-Kennemerland) die een programma aanbied aan leerlingen in groep 8 van de basisschool. Het gaat hierbij om specifieke leerlingen die graag vanuit de praktijk werken. Voor deze kinderen hebben we een workshop vloggen ge-organiseerd. In kleine groepjes leerden ze in twee uur, een onderwerp bedenken, filmen en monteren. Het resultaat was geweldig!

Vloggen voor project Nieuwsjagers
Het project Nieuwsjagers is in dit schooljaar twee keer uitgevoerd. Als buitenschoolse activiteit krijgen leerlingen van het primair onderwijs van de groepen 5 t/m 8 een programma aangeboden waarbinnen ze nieuws gaan maken. Een van de onderdelen hierin is het maken van een nieuwsvlog. De leerlingen gingen zelf aan de slag met het bedenken van een onderwerp, het filmen en monteren.

Vloggen bij Reflector
Basischool De Reflector is met groep 7 en 8 gaan vloggen. Zie hieronder de review van de leerkracht.

Vlog in de klas 4,5 van 5 – Reflector
De kinderen werden echt gepakt door de workshop. Via een korte introductie eerst bezig met het maken van vlogs volgens het principe ‘aanrommelen’. De kinderen kwamen enthousiast weer terug. Tijdens de bespreking kwamen al leuke ideeën en uitvoeringen ter sprake. Denken, delen, uitwisselen. Weer wat wijzer begonnen de groepjes aan hun uiteindelijke vlog. Binnen beperkte tijd. Dat wel. Wel genoeg tijd om de groepjes die hun filmpje nog niet hadden laten zien, te bekijken. Met veel waardering en tips. De resultaten hebben we met de ouders gedeeld. Erg leuk en leerzaam op veel gebieden. Ook sociaal. Geplaatst op 13 okt 2021 door Auke van der Veer”

2020/2021
Midden in het corona tijdperk hebben toch ruim 300 leerlingen workshops bij en van ons gevolgd.

Greenscreen projecten bij De Kennemerpoort
De groepen 4 t/m 8 van de OBS De Kennemerpoort hebben aan het begin en einde van het jaar greenscreen workshops gevolgd. De school wilde juist in deze tijd de leerlingen leerzame, creatieve projecten aanbieden waarbij samenwerken een belangrijk onderdeel is. In deze workshop bedenken leerlingen in groepjes een verhaal dat zich op een bepaalde locatie afspeelt. Met behulp van greenscreen opnames en editing techniek worden de leerlingen ook daadwerkelijk in die locatie geplaatst, of het nu de maan of de jungle is. De creativiteit is oneindig.

Van de school hebben we positieve feedback ontvangen waarmee wie onze workshop nog beter kunnen laten aansluiten op de basisschool leerlingen:

“Fantasievol 4,0 van 5 sterren
In groep 4 begrepen ze het idee goed. het duurde alleen wel wat langer voor ze ideeën kregen die ook echt uitvoerbaar waren. Heel leuk dat er ook meerdere achtergronden in een filmpje konden, er werd erg leuk mee gedacht. Het zou wel fijn zijn om de informatie iets eerder te krijgen zodat de ideeën wat kunnen rijpen en er meer tijd is voor het maken/ verzamelen van attributen. De resultaten waren super! Geplaatst op 30 sep 2020 door Inge Keijsper”

“Erg leuk project en weer eens wat anders! 4,5 van 5 sterren
Houd rekening met het feit dat je in de voorbereiding genoeg tijd moet steken, een paar middagen heb je wel nodig. Verzamel de ideeën van de kinderen per achtergrond en houdt het heel simpel: ‘iemand klimt op de Eiffeltoren’ of ‘er is een enge spin in het oerwoud’ of ‘we gaan met een raket naar de maan en vallen in een krater’. Deze verhaallijn werken de kinderen uit. Dit leent zich heel goed voor coöperatief groepswerk. Wat is er nodig aan materiaal, wat trekt iedereen aan kleding aan, welke attributen nemen we van thuis mee en wat moet er geknutseld worden? Vergeet niet vooraf te oefenen alsof je voor het groene scherm staat. De kinderen zetten met een begeleider van Cinebergen het filmpje in elkaar en bedenken een titel. Bij mij in groep 4/5 waren ze erg trots op hun gave filmpje! Geplaatst op 2 okt 2020 door Marianne Ottervanger”

Vloggen bij de Koolvlet
We merken dat de populariteit van de workshop vloggen toeneemt. De groepen 5 t/m 8 van de Koolvlet zijn gaan vloggen. In deze workshops gaan leerlingen in kleine groepjes op pad. Met devices van de school (vaak iPads) maken de leerlingen een korte vlog. We laten de kinderen vrij in de uitvoering en sturen enigszins in de onderwerpen. We vertonen en bespreken in de klas de tussen- en eindresultaten. Het blijft altijd leuk om te zien hoe leuk kinderen het vinden om zichzelf en mede leerlingen op grote scherm te zien.

2019/2020
Ook voor Cinebergen Educatief was het schooljaar 2019/2020 i.v.m. corona vreemd. Gelukkig konden de meeste workshops in ons educatieprogramma toch nog doorgaan. We hebben bijna 350 leerlingen een leuke en leerzame workshop kunnen aanbieden!

Vloggen
Zo zijn we met leerlingen gaan vloggen. Via korte opdrachten lieten we leerlingen nadenken over hoe een vlog te maken. Veel verschillende onderwerpen kwamen aan bod. Zoals het belang van onder andere een goede structuur met begin, midden en eind, het belang van je stem en je houding en het belang van licht en achtergrond. Een zeer interactieve en leerzame workshop.

Greenscreen Basisschool de Kring
Basisschool de Kring had een speciale wens. Zij wilden hun leerlingen een reis door de ruimte aanbieden. Het IPC (International Primary Curriculum) thema in de herfst van 2019 was namelijk ruimtevaart. Geïnspireerd door de belangrijkste gebeurtenissen in de ruimtevaart van de afgelopen eeuw zijn de leerlingen aan de slag gegaan. Ze hebben verhalen bedacht, ruimteschepen geknutseld en met behulp van ons greenscreen hebben we de verhalen van de leerlingen opgenomen. Het resultaat was een aantal korte films waarin de leerlingen deze belangrijke gebeurtenissen naspeelden. Van de maanlanding van Neil Armstrong tot de eerste mens in de ruimte.

Greenscreen Willem Alexanderschool
Heel speciaal was ook de workshop voor de groepen 7 en 8 van de Willem Alexanderschool. Zij hebben een schilderij gekozen als centraal thema van hun verhaal. Een zelfverzonnen verhaal dat in een greenscreen studio in de Zwarte Schuur werd opgenomen. De leerlingen kregen naast de greenscreen workshop ook een aantal film gerelateerde opdrachten.

Greenscreen ‘Reis om de wereld’
Daarnaast hebben we voor meerdere scholen onze greenscreen workshop ‘reis om de wereld’ uitgevoerd.


Eindmusical Bosschool op het witte doek van Cinebergen

Maaike (camera en regie) heeft op de Bosschool de eindmusical gefilmd van groep 8, in samenwerking met een team van dans-zang-drama-decor-docenten en de leerkrachten van school uiteraard. Hierbij werd gebruik gemaakt van o.a. het greenscreen-effect. De leerlingen van groep 7 en 8 kregen daarbij eerst workshops over filmen&vloggen.
Groep 7 heeft vervolgens alle opnames voor ’the making of’ van de musical gemaakt. Ouders, kinderen en leerkrachten konden uiteindelijk in groepjes op het grote doek van Cinebergen de eindfilm bewonderen. Het was een groot succes!

2018/2019
In het schooljaar 2018/2019 heeft Cinebergen Educatief aan ruim 650 leerlingen van basisscholen in de regio filmeducatie aangeboden. Het aanbod workshops was gevarieerd: Filmmuziek, Vloggen en Greenscreen filmen. Met name het filmen met greenscreen was erg populair.

Bij basisschool de Wijde Veert stond filmeducatie dit jaar hoog op de agenda. Zij hadden voor elke groep in de bovenbouw meerdere workshops ingepland. Ook het St Jospeh was goed vertegenwoordigd.
Review, docent St Joseph:

“Super leuke workshop – Het was een leuke workshop. Eerst een stuk instructie en al snel kon de klas aan het werk met een script en het maken van een filmpje. De resultaten zijn leuk geworden. We hadden de link met het filmpje ook al heel snel via de mail gekregen en ook bij vragen werd er heel snel op de mail gereageerd. Heel fijn! Ik heb het als een leuke en interessante workshop ervaren. Bedankt!” 

Voor de Overhael heeft Cinebergen een maatwerk workshop georganiseerd. Het thema van de school was “Terug naar de middeleeuwen’. Alle leerlingen van de Overhael hebben workshops gekregen over filmen en filmmuziek. Vervolgens hebben zij (samen met de leerkrachten) een script en/of storyboard gemaakt, de achtergronden en decors gemaakt, kostuums en rekwisieten geregeld en over de muziek en geluiden nagedacht (en deze soms zelf opgenomen). De opnames vonden plaats met behulp van een greenscreen. Zie hier het resultaat van dit bijzondere project! Begeleiding, filmen en montage door Maaike Bosma namens Cinebergen Educatief.
Review, docent de Overhael:

“Greenscreen – Maaike heeft onze school echt aan de hand meegenomen in de nieuwe wereld van het Green Screen, de kinderen waren heel enthousiast en het team was positief over de samenwerking. Er was veel ruimte om al onze ideeën vorm te geven en het werd een spetterend slot van onze projectweken.”

2017/2018
Workshops op basisscholen
Afgelopen schooljaar hebben weer ruim 300 basisschoolleerlingen uit de regio een uitgebreide workshop van Cinebergen Educatief gekregen. Onderwerpen waren: filmmuziek, vlog&film of filmen met greenscreen.
De workshops filmmuziek en vlog&film zijn zeer gewild. Uiteraard worden ze elk jaar weer ge-update en ook per school en groep zijn er individuele aanpassingen, het blijft tenslotte altijd maatwerk!
Voor komend jaar staat ook de nieuwe workshop filmen met greenscreen op het programma. Na een korte introductie over de mogelijkheden van filmen met een greenscreen, gaan de leerlingen aan de slag. Ze bereiden eerst de opdracht voor. Dit wordt vervolgens opgenomen met onze professionele apparatuur (camera, licht enz.) in een heuse ‘filmset’. In de computer verandert vervolgens alles dat groen is, in een achtergrond naar keuze, bijvoorbeeld een ander deel van de wereld: Parijs, Egypte, London, onder water of op de maan! Zo gaan de leerlingen als razende reporters de wereld over en doen ’ter plaatse’ verslag van een bijzondere gebeurtenis! Hierbij leren ze samenwerken, creatief denken, durven acteren en filmtechniek. Het geheel wordt direct opgenomen en gemonteerd, dus aan het eind van de workshop/schooldag is het filmpje al klaar.

2016/2017
Het was een zeer succesvol en afwisselend (school)jaar voor Cinebergen Educatief!
Hoewel het pas voorjaar is, zijn de meeste activiteiten al achter de rug en gaan we al weer plannen maken voor het nieuwe seizoen. We hebben zeer veel kinderen en jongeren bereikt, bewuster leren kijken, en enthousiast weten te maken voor het filmvak.

Filmproject voor middelbare scholieren: Durf te dromen
Ieder jaar organiseert Cinebergen Educatief een filmproject voor middelbare scholieren uit de regio Bergen en Alkmaar. Zij leren in een aantal weken de fijne kneepjes van het filmvak. Van script tot montage, van rekwisiet tot camera. Met als resultaat een goed bezochte, gezellige premièrevoorstelling in Cinebergens eigen filmzaal. Thema van dit jaar was: Durf te Dromen, waarin de makers hun toekomstdromen verkennen. Een unieke ervaring voor de makers, een fijne bespiegeling voor de kijker…
Bekijk hier het resultaat: Durf te Dromen

Filmen met mensen met een verstandelijke beperking op zorgboerderij Noorderhoeve (Schoorl):
De ‘Noorderhoeve School’ biedt de mensen die hier wonen en werken diverse cursussen aan ter persoonlijke ontwikkeling. De filmcursus bestond uit vier middagen waar negen deelnemers (van verschillende niveaus) aan deelnamen. We begonnen met een lesje filmgeschiedenis, gevolgd door de belangrijkste tips voor als je zelf gaat filmen (met telefoon of kleine camera). De deelnemers waren zeer enthousiast en vonden het erg leuk om de volgende les hun beelden terug te zien in een montage op het grote scherm. De onderwerpen die ze hebben gefilmd zijn o.a.: stel jezelf eens voor, wat is je lievelingsplek, en een mooie wandeling door de natuur naar de dependance. De laatste middag sloten we af met een voorstelling van ongeveer 20 minuten voor alle andere geïnteresseerden op de boerderij. Daarbij vertelde een deelnemer in het kort wat de groep geleerd had. De film werd met luid applaus ontvangen!

Workshops op basisscholen in Alkmaar en Heerhugowaard:
Cultuur Primair, een onderdeel van Artiance, koppelt basisscholen aan culturele aanbieders uit Alkmaar en omstreken. Op hun website is Cinebergen dan ook te vinden: Cultuur Primair
De nieuwe plannen zullen op 23 mei weer gepresenteerd worden aan de scholen uit de regio, tijdens een evenement georganiseerd door Cultuur Primair.
Het afgelopen schooljaar hebben we op verschillende scholen in totaal 22 workshops (van 1,5 uur) mogen geven, dat betekent dat we daarmee in totaal maar liefst 550 leerlingen hebben bereikt!
Voor het speciaal onderwijs en de middenbouw is er een workshop ‘filmmuziek’ waarbij we in de filmgeschiedenis duiken, diverse luister-opdrachten doen, interessante fragmenten bekijken en zelf filmmuziek maken bij een korte film van Charlie Chaplin. Als afsluiter een leuke quiz over de muziek van Disney-klassiekers.
De populaire workshop ‘vlog&film’ sluit goed aan bij de belevingswereld van de bovenbouw-leerlingen. Ze worden zich bewust van de geschiedenis van film (Muybridge, stomme film, ingekleurde film, 3D, Youtube enz.), maken zelf een storyboard en leren over montage a.d.h.v. Bert Haanstra’s ‘ZOO’. Enkele scholen hadden voldoende iPads in gebruik, zodat de leerlingen ook zelf een impressie van de school konden filmen en monteren, geheel in de stijl van Haanstra. Dit alles met zeer enthousiaste leerlingen en trotse leerkrachten tot gevolg.
Daarnaast krijgen de leerkrachten een toelichting op aanvullende websites en een map vol materialen van Eye Educatie, die zij in het vervolg nog kunnen gaan gebruiken.

2015/2016
Aanbod basisscholen schooljaar 2015/2016
. In april 2015 hebben we alvast een voorproefje gegeven tijdens de aanbiedersmarkt van Cultuur Primair. Hier heeft onze educatie-coordinator een korte pitch gehouden en de aanwezige scholen hebben alvast zo’n mooie A3-poster ontvangen. Ook zijn daar de eerste contacten al gelegd en afspraken gemaakt.
Begin van het schooljaar (september 2015) zullen alle scholen in de regio per post ook de poster met daarop ons aanbod ontvangen. Maar wilt u niet langer wachten of heeft u vragen, dan kunt u uiteraard alvast contact opnemen met Maaike Bosma (educatie-coördinator) via educatie@cinebergen.nl of 06-19518105. Meer info……

Aanbod voortgezet onderwijs schooljaar 2015/2016. Ook voor het voortgezet onderwijs heeft Cinebergen Educatief weer een mooi aanbod. Zo kan er een speciaal geselecteerde film bekeken worden in de Zwarte Schuur, aangevuld met een passende, inspirerende inleiding/opdracht.
Daarnaast kunnen enkele scholen/scholieren deelnemen aan ons documentaire-project ‘Dansen op de vulkaan’. Na een intensieve workshop gaan scholieren zelf aan de slag als filmmaker inclusief een heuse première!
Begin van het schooljaar (september 2015) zullen alle scholen in de regio per post ook de poster met daarop ons aanbod ontvangen. Maar wilt u niet langer wachten of heeft u vragen, dan kunt u uiteraard alvast contact opnemen met Maaike Bosma (educatie-coördinator) via educatie@cinebergen.nl of 06-19518105. Meer info…… 

Dansen op de vulkaan een filmproject i.s.m. het Stedelijk Dalton College, Murmellius Gymnasium, AR Holstschool, Berger Scholen Gemeenschap.
Leerlingen van de genoemde scholen hebben onder supervisie van Cinebergen een heuse documentaire gemaakt, geïnspireerd op hedendaagse maatschappelijke thema’s. Na ons succesvolle scholieren-filmproject ‘Kunstkijkers’ (waarbij de deelnemers op geheel eigen wijze verslag deden van de Kunst10daagse in Bergen) is dit de opvolgende productie.

2014
Kunstkijkers. 
Wat vinden jongeren van kunst? Zestien Bergense jongeren gingen tijdens de Kunst10daagse op pad, gewapend met een videocamera en een flinke dosis ontregelende humor en brengen letterlijk hun kritische kijk op de geëxposeerde kunstwerken in beeld. Zie hier het verpletterende resultaat….

2011/2012/2013
Cultuur Primair

2010
De Agenda.
Na de succesvolle documentaireprojecten Van Dagdromen tot Inspiratie (2007) en De Verbeelding Verbeeld(t) (2008), waarin jongeren zich toelegden op het vervaardigen van kunstenaarsportretten, achtte Cinebergen Educatief de tijd rijp om de grote sprong naar de speelfilm te maken.
Een 20-tal jongeren uit de hoogste klassen van de Berger Scholengemeenschap (BSG) en de Adriaan Roland Holstschool (ARH) uit Bergen en het Stedelijk Dalton College uit Alkmaar werden daarvoor gecast. Zij werden vervolgens in 4 groepen onderverdeeld, die elk de taak kregen om een van de vier hoofdstukken van de film te realiseren. Door niet een personage maar een voorwerp als rode draad van de film te maken zou het mogelijk moeten zijn om aangevuld met een collectieve openings- en slotscène een homogene speelfilm te maken.
Als voorbereiding werden de leerlingen getraind in het ‘anders’ kijken naar film, waardoor ze in contact gebracht werden met de diverse facetten die film rijk is. Daarnaast kregen ze een korte doch grondige technische scholing waarin ze met de diverse ambachtelijke kanten van het film kennis leerden maken. De techniek eenmaal onder de knie was het tijd om in scènes te leren denken en zich découpage eigen te maken. Een roze agenda was het voorwerp dat door de leerlingen gekozen werd. Met dit minieme uitgangspunt sloegen ze aan het schrijven van hun draaiboek. Waarna de uiteindelijke opnames konden beginnen.
Deze hebben geresulteerd in De Agenda, een rijk geschakeerde mozaïekfilm,waarop de leerlingen een specifiek eigen stempel hebben gedrukt. Dat kon omdat zij – weliswaar met begeleiding – alle elementen van het filmmaken voor hun rekening hebben genomen: van de cameravoering en het geluid tot de regie en het acteren en van de kostuums tot aan de locaties. En zo is De Agenda een film geworden om trots op te zijn. De grootse overwinning evenwel die de leerlingen hebben behaald bij dit educatieproject is dat zij de beeldtaal van onze tijd zo goed hebben leren kennen dat zij hun en ons leven er mee kunnen verrijken en zich voortaan met beelden en tegen beelden kunnen wapenen. (Paul Hegeman, projectleider)

2009
De Verbeelding Verbeeld(t)
, kunstenaarsportretten met 3 VWO scholen.
De Verbeelding Verbeeld(t) is een visuele ode aan een verbeelding die tot de verbeelding spreekt. Acht groepjes jongeren, uit de hoogste klassen van 3 VWO scholen uit de regio, werden daarvoor gecast. Zij kregen een snelle doch degelijke scholing in de diverse aspecten van het zelf realiseren van een documentaire. Van licht tot geluid, van camera tot montage, alles passeerde daarbij de revue. Waarna zij op pad gingen om de leefwereld van een kunstenaar op beeld vast te leggen en waarbij iedere kunstenaar werd geconfronteerd met een reeks essentiële vragen die hem zouden moeten bezig houden. Deze vragen vormden de leidraad voor een verkenning van het wel en wee van de betreffende kunstenaar. De Noord-Hollandse kunstenaars die in deze bijzondere documentaire te zien zijn: Thé Lau (zanger/schrijver), Harold van Geerestein (beeldend kunstenaar), Frans Bromet (cineast), Sjoerd Kuyper (schrijver), Ruben Hoeke (muzikant), Chris Duinmeijer (beeldend kunstenaar). Deze portretten worden gelardeerd met een uitgebreide kijk achter de schermen (making of) van dit bijzondere filmproject.

2007
Van Dagdromen tot Inspiratie
. Project waarin groepjes jongeren van tussen de 15 en 25 jaar oud, na een spoedcursus filmmaken, werden gekoppeld aan een kunstenaar uit de regio. In vijf opnamedagen moesten zij het mysterie achter en het recept van hun kunstenaar zien te doorgronden en verbeelden, waarbij de kunstenaar zich gaandeweg ook door hun aanwezigheid liet inspireren voor zijn kunst. De kunstenaars die aan dit project hun medewerking hebben verleend zijn: Ron Moret (beeldhouwer), Simeon ten Holt (componist), Eric Winder (schilder), Sandra Schouten (smaakkunstenaar), Bert van Baar (theaterman en muzikant), Jerome Bech (schilder) en Jiska Rickels (cineaste)

2007
Workshop Filmmaken
– Stedelijk Dalton College Alkmaar

2005
Workshop t.b.v. Kunst10Daagse
met leerlingen van diverse Bergense middelbare scholen.

2004
Gelijk Oversteken
(in samenwerking met het COS Noord-Holland)

2002
Filmproject met de Mytylschool
in Bergen, wijkportretten Alkmaar (De Mare en Daalmeer/ Koedijk)